środa, 11 września 2013

Empty Walls 9/11

Trudno było mi wymyślić jakąś piosenkę związaną z atakiem terrorystycznym na World Trade Center. Albo ja się nie znam na muzyce albo rzeczywiście mało zespołów podejmowało ten temat. W obu przypadkach pewnie mam rację.


W każdym razie – dziś przypada dwunasta rocznica ataku na WTC, Pentagon i nieudanego ataku na Biały Dom (Lot 93). Trochę dawno to było… ale wspomnienia z tego zdarzenia wciąż wyraźne. Oczywiście to jest moment, w którym każdy zaczyna opowiadać co robił kiedy dowiedział się o ataku. Hah. Nie będę gorsza. Ja pamiętam, że wróciłam ze szkoły, na TVN pokazywali powtórkę Milionerów. I nagle na ekranie, zamiast Urbańskiego i kolejnego pytania, widzę płonący budynek. Myślę sobie – wtf?! Czemu oni przerwali program? bo jakiś wieżowiec się pali? Zaraz zjawi się straż pożarna – eee wyłączam to. Pewnie bym nie wyłączyła tv gdyby pojawiła się belka breaking news albo chociaż jakiś komentarz. No w sumie – wtedy jeszcze też pewnie wszyscy myśleli, że to pożar, a nie że samolot wleciał w budynek, a jak tak to, że był to wypadek. No cóż – pół godziny później trudno było nazwać wypadkiem dwa samoloty wbijające się w stupiętrowe wieżowce. No i wtedy się zaczęło.

Empty Walls. Chłopczyk bawiący się samolotem przez przypadek burzy zbudowane z klocków dwie wieże (WTC). Dziewczynka patrzy z nienawiścią na chłopca. Zaczyna się zabawa w wojnę. Poprzez tak-jakby plac zabaw symbolicznie zobrazowano akcję zbrojną w Afganistanie i Iraku. Widzimy tu:

- obalenie misia – obalenie pomnika Saddama Husajna

- chłopca w hełmie i napisem za nim „Mishin Akomplishd” (z błędami jeszcze – poprawnie powinno być Mission Accomplished) – nawiązanie do prezydenta Bush’a ogłaszającego, że misja w Iraku została wykonana

- dzieci w dmuchanym domku z siatką – to imitacja ujęcia Saddama Husajna i nawiązanie do video z porwania i dekapitacji trzech brytyjskich cywilów – w tym Kenneth’a Biggley’a)

- chłopiec z kocem w kratę – nawiązanie do zdjęcia Satara Jabara z więzienia w Abu Ghraib, gdzie więźniowie byli torturowani przez armię amerykańską

- dzieci wyważające drzwi do zabawkowego domku i obezwładnianie jednego chłopca silly string -  incydent z wioski Hamdania, gdzie amerykańscy marines dopuścili się wielu zbrodni

- chłopiec w samochodziku wjeżdżający w basen z piłeczkami i wystrzeliwujące konfetti – nawiązanie do ataków samobójczych na checkpointy stacji bazowych sił zbrojnych USA

No i Serj Tankian – grający przy dziecięcym pianinku, w kapeluszu na wzór słynnego plakatu „I want you for army U.S.”* i pochłaniany przez basen z piłeczkami. Na koniec widzimy trumnę owleczoną amerykańską flagą, najpewniej żołnierza, który zginął na wojnie. Dzieci i Serj patrzą się przez szybę (empty walls?) na żałobników. Może i tu była tylko zabawa, ale prawdziwe skutki wojny są tragiczne.

Miało być o WTC, a wyszła analiza teledysku. Hah. Świetne teledyski wymagają dobrego opisu!

A tekst? Tankian zwraca uwagę na odgradzanie się, przymykanie oczu na tragedię ludzką, na skutki wojny. W refrenie wyrzuca z siebie: Don’t you see their bodies burning? / Desolate and full of yearning,/ Dying of anticipation,/ Choking from intoxication (Czy nie widzicie, że ich ciała płoną?/Samotne i pełne tęsknoty/ Umierające z niecierpliwości/ Dławiące się z zatrucia) i wzywając do otworzenia oczu (I want you to be left behind those empty walls) na to co się dzieje. Serj robi to na swój charakterystyczny sposób – szybko i agresywnie wypluwając z siebie słowa. Konia z rzędem temu kto zaśpiewa refren tak samo szybko i bez błędów wymowy. W teledysku pod koniec zostały zmienione słowa, z oryginalnych „fucking walls” i „god damn walls” na wcześniejsze „ empty walls”. Eh ta cenzura.

Serj Tankian to mistrz, który doskonale ubiera myśli w słowa i komponuje mocne piosenki. I dobrze – takich ludzi nam trzeba, aby uzmysłowić politykom, że wojna do niczego dobrego nie prowadzi. Atak terrorystyczny na World Trade Center był bestialski i wstrząsający; oczywiście ktoś powinien ponieść karę za te wydarzenia – ale nie wywołując od razu wojny (a przy okazji fałszując dowody o istnieniu planów nuklearnych w Iraku).

Świat po wydarzeniach z 11 września zmienił się. To nie tylko większe zabezpieczenia na lotniskach i w miejscach publicznych (a przy okazji monitoring internetu i prywatności), ale także inne spojrzenie na akcje zbrojne. Szczególnie USA. To co obecnie się dzieje to konsekwencja tych wydarzeń. USA zwleka z atakiem na Syrię, nikt nie chce się do nich przyłączyć, wiedząc już że dowody na atak chemiczny mogą nie być do końca wiarygodne. Mam nadzieję, że konflikt zakończy się w sposób pokojowy, bez użycia rakiet tomahawk.


*lubię ciekawostki. Serj Tankian w swoim ubiorze (garniak, kapelusz) nawiązuje do słynnego plakatu James’a Montgomery’ego Flagg’a  „I want you for army U.S.” przedstawiającego Wujka Sama (Uncle Sam) nawołującego młodych Amerykanów do wstąpienia do armii w czasie I wojny światowej (1917-18). Plakat nie jest oryginalnym pomysłem Flagg’a lecz zmodyfikowaną wersją brytyjskiego plakatu Lord’a Kitchener’a (Amerykanie kochają remake’i, co?). A Wujek Sam to narodowa personifikacja Stanów Zjednoczonych (który wyglądem przypomina Abrahama Lincolna). Skrót U.S. nie tylko odnosi się do United States ale również do Uncle Sam’a (Samuela Wilsona, który w 1812 roku zaczął oznaczać beczki z solonym mięsem do transportu inicjałami U.S.).


PS. Na koniec coś mniej muzycznego. Oczywiście do tej pory pojawiło się wiele filmów dotyczących ataku na WTC. Ja ze swojej strony polecam Lot 93 z Newark (2006) oraz dokument Ewy Ewart 9.11 Twin Towers.

Źródło zdjęć: wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz